Corretja de distribució per a cotxe
-
QUÈ ÉS LA CORRETJA DE DISTRIBUCIÓ?
La corretja de distribució transmet el moviment des del cigonyal a l’arbre de lleves (en una bicicleta, seria la cadena que transmet la força del pedal a la roda del darrere). És un element clau per al bon funcionament del vehicle.
-
QUÈ PROVOCA EL DETERIORAMENT DE LA CORRETJA DE DISTRIBUCIÓ?
La corretja de distribució —o corretja dentada— es desgasta amb l’ús perquè està feta de goma. A més a més, cal tenir en compte que els pinyons que conté la corretja també es van desgastant amb l’ús i el pas del temps.
El trencament de la corretja pot afectar la culata, les vàlvules i fins i tot els pistons. En resum, si aquest element s’espatlla, hauràs de canviar el motor del vehicle.
La corretja de distribució s’ha de canviar periòdicament quan ho indica el fabricant, entre els 80.000 i els 160.000 km, tot i que també per períodes de temps entre els 8 i els 12 anys.
La bomba d’aigua s’ha de canviar en la mateixa operació, perquè és un element que forma part del sistema de distribució. Si no se fa aquest canvi, pot fallar ben aviat, la qual cosa ens obligaria a fer tota l’operació un altre cop.
-
QUAN HE DE CANVIAR LA CORRETJA DE DISTRIBUCIÓ?
Per saber quan has de canviar la corretja de distribució, t'has de fixar en els següents indicadors:
-
Presenta esquerdes visibles. Això significarà que la goma està desgastada.
-
Tens dificultat a l'hora d'arrencar.
-
El cotxe vibra. Tant en marxa com parat, si notes una vibració inusual és probable que sigui un indicador que la corretja es troba en mal estat.
-
Notes un soroll en la transmissió. Potser que es degui a que la corretja es troba mal tibada. En aquest cas, tornant a tibar-la serà suficient.
-