Una punxada als pneumàtics és una situació indesitjable que sol agafar de sobte als conductors. Lamentablement no existeix una forma d’evitar totalment la possibilitat de patir una punxada a una roda, encara que sí que és possible prendre precaucions.
Per més que pugui semblar-ho, una punxada no només és una petita fuita del gas intern del pneumàtic, sinó que pot crear tant molèsties en la conducció com situacions de risc. Per aquest motiu, conèixer les seves conseqüències i com afecta el pneumàtic és la millor manera de prendre consciència sobre la seva importància i com tractar amb aquest contratemps.
Com es produeix una punxada?
Hi ha diverses situacions que poden provocar una punxada a una roda. Els més habituals són:
- L’impacte d’un objecte agressiu de la calçada (cristalls, pedres, voreres…).
- Un objecte capaç de perforar la superfície del pneumàtic (claus, cargols, vidres, petits metalls…).
- Un manteniment inadequat de les rodes.
- Uns pneumàtics excessivament antics amb la goma endurida.
- Circular amb la pressió per sota de la recomanada pel fabricant.
- Conduir un vehicle amb un excés de càrrega.
Quina és la millor manera de detectar una roda punxada?
Habitualment, si pateixes una punxada sobtada mentre circules amb el teu cotxe el que notaràs és un soroll, com d’una explosió, i tot seguit notaràs vibracions al volant .
En circular en línia recta a baixa velocitat amb una punxada, podràs percebre que el vehicle es desplaça cap als costats i que resulta dificultós circular. Habitualment, notes com el cotxe, es mou cap als extrems del carril i et resulta complicat controlar aquest desplaçament.
D’altra banda, si et trobes a una carretera de corbes, podràs comprovar com l’automòbil es comporta de forma estranya quan gires.
El teu cotxe ha patit una punxada? Necessites un taller de confiança que t’aconselli sobre quina solució és la millor pel teu vehicle. Vine a Rodi Motor Services i t’ajudarem amb la reparació.
Què has de fer quan notem que el cotxe té una roda punxada?
El primer que has de fer és subjectar amb fermesa el volant per mantenir la direcció i deixar d’accelerar. Si haguessis de frenar, fes-ho amb suavitat. En recta, una puxada, no sol generar problemes, però si ets a una carretera de corbes has d’actuar amb tacte i estar atent a la reacció del cotxe per mantenir-ne el control en tot moment.
Si la punxada es produeix a les rodes davanteres, la tendència del cotxe serà fer un subviratge, és a dir, no girar quan arriba a un revolt. Sobretot, si el pneumàtic punxat és el que està situat cap a l’exterior de la corba.
En canvi, si la punxada s’ha produït a una roda del darrere es produeix un sobreviratge, de manera que el cotxe tendeix a marxar de la part del darrere buscant posar-se de costat. Es pot intentar recuperar la direccionalitat girant les rodes lleument cap a la direcció en què patina el cotxe per fer un contravolant.
Encara que en un inici hagis perdut una mica el control, un cop recuperat no caldrà parar immediatament. N’hi haurà prou de ser conscient que la roda està punxada i avançar lentament fins a trobar un lloc segur on aturar-se i substituir, sense perill, la roda per la roda de recanvi.
Circular com si res no hagués passat amb la roda punxada suposa un risc important per a la conducció i, a més, comporta exposar el teu cotxe a una més que possible avaria a la direcció. En situacions com aquesta, la millor opció és aturar-se, comprovar l’estat de la roda punxada i substituir-la per la de recanvi. Si no et veus amb prou habilitat per canviar tu mateix la roda, no dubtis en trucar a la teva companyia d’assegurances i comprovar si la cobertura que tens contractada contempla l’assistència a carreteres.
Consells de Rodi Motor Services en cas de trobar-se amb una punxada al pneumàtic
Quan has punxat una roda i, per tant, necessites substituir el pneumàtic, és important que tinguis en consideració que el que és recomanable serà realitzar una substitució dels dos pneumàtics del mateix eix on es troba la roda punxada. És a dir, que hauràs de canviar 2 pneumàtics i no només un.
El perquè es troba a l’equilibrat de les rodes. Si només canvieu un dels pneumàtics estareu combinant un pneumàtic amb desgast amb un pneumàtic nou, per la qual cosa l’estabilitat del vehicle es pot veure compromesa. A més, les diferències entre els dos pneumàtics provocaran també un desgast irregular de la banda del rodament en tots dos casos.
Com a petita recomanació, us aconsellem que, en el moment de comprar un cotxe, nou o de segona mà, comproveu si disposeu de controls d’estabilitat i de pressió de pneumàtics ja que són funcions molt útils per detectar una punxada a temps de forma inequívoca.
El teu cotxe ha patit una punxada a un dels pneumàtics? Necessites el consell d’un professional sobre si la punxada es pot reparar o si cal fer un canvi de rodes. A Rodi Motor Services ens ocupem de la posada a punt del teu cotxe al millor preu. Som una de les empreses especialistes en pneumàtics amb més experiència en tot l’estat. Demana cita prèvia al teu taller Rodi Motor Services més proper.