La indústria dels pneumàtics està en un procés de desenvolupament constant, cercant integrar innovacions que permetin abordar diversos reptes, com ara l’ús de materials sostenibles, la integració de tecnologia intel·ligent, una durabilitat adequada a l’electromobilitat i dissenys avançats que millorin el rendiment en tot tipus de climes i terrenys, entre altres.
Per això, els principals fabricants de pneumàtics competeixen any rere any per llançar versions optimitzades dels seus models més populars, així com per introduir nous models que destaquin per sobre dels seus rivals i captin l’atenció dels consumidors, els quals s’han tornat molt més exigents, duplicant el desafiament. A continuació, analitzarem algunes de les principals innovacions que ens porta la indústria dels pneumàtics per aquest any:
Sostenibilitat i materials ecològics
Durant el 2023, l’ONU va anunciar que el planeta havia entrat definitivament en l’era de l'”ebullició global”, deixant enrere els dies del canvi climàtic. Això es deu al fet que aquell any va ser el més calorós mai registrat fins ara. L’advertència va venir acompanyada d’una indicació imperativa: ja no n’hi ha prou amb prevenir, és hora d’actuar.
Les principals marques de la indústria dels pneumàtics, un sector que està constantment en el punt de mira per qüestions mediambientals, es van posar les piles i van redoblar els esforços per integrar materials renovables en els seus processos de fabricació, amb l’objectiu de reduir significativament la seva petjada ambiental.
Un dels pneumàtics que destaca en aquest camp és el Continental Conti GreenConcept, que utilitza fins a un 35% de materials renovables, com ara cautxú natural i polièster reciclat, mantenint un rendiment òptim en tot tipus de condicions i establint un nou estàndard. Després del llançament del prototip d’aquest pneumàtic, Continental va recalcar el seu objectiu d’utilitzar el 100% de materials renovables en els seus productes per al 2025.
Tecnologia Run-Flat i pneumàtics sense aire
Els pneumàtics Run-Flat permeten seguir conduint fins i tot després d’una pèrdua total de pressió, evitant aturades perilloses. D’altra banda, els pneumàtics sense aire són aquells que no necessiten pressió interna, ja que estan dissenyats amb estructures flexibles que els permeten funcionar en qualsevol situació.
Els prototips d’aquests pneumàtics provenen de les exploracions espacials, ja que vehicles com el Mars Rover Curiosity afrontaven el repte de recórrer terrenys desafiants a la superfície de Mart sense exposar-se a avaries que complicarien la missió. Per al seu desenvolupament inicial, la NASA va reunir els enginyers més experimentats per dissenyar el pneumàtic perfecte, que no requeria un manteniment addicional. Actualment, aquesta tecnologia comença a arribar als consumidors gràcies a pneumàtics com el prototip Michelin UPTIS, que promet revolucionar la mobilitat.
Aquest pneumàtic promet estalviar fins a 2 milions de tones de material d’un sol ús cada any, oferint més durabilitat i eliminant la necessitat de controlar la pressió. Sense dubte, aquesta nova generació de pneumàtics sense aire marcarà un abans i un després en la indústria i ja es troba en període de proves avançades per a la seva comercialització.
Pneumàtics per a vehicles elèctrics
El desenvolupament de noves formes de mobilitat ha suposat un repte per a les indústries adjacents, tant per la manera en què els vehicles elèctrics recarreguen energia com pel seu desplaçament. En aquest context, ha estat essencial per a fabricants com Tesla comptar amb el compromís d’alguns gegants de la indústria dels pneumàtics per impulsar els seus potents cotxes.
Els vehicles elèctrics requereixen pneumàtics específics que redueixin la resistència a la rodadura, prolonguin l’autonomia i suportin el pes addicional de les bateries. Models com el Michelin Pilot Sport 4S i el Pirelli P Zero PZ4 són pneumàtics d’alt rendiment que ofereixen alta eficiència energètica i un baix nivell de soroll, a més d’un adaptament instantani a l’altura del parell motor d’aquests vehicles. S’espera que entre el 2025 i el 2030 es llançin noves innovacions en aquest camp.
Disseny avançat i compostos innovadors
Des dels inicis de la indústria automobilística, i fins i tot abans, quan l’objectiu era fabricar pneumàtics per a bicicletes, els materials i compostos utilitzats en la fabricació de pneumàtics han estat un eix de desenvolupament important. Si considerem que existeix una estreta relació entre els compostos de fabricació i el disseny estructural d’aquests productes, el binomi es torna encara més complex. Per això, existeix tota una branca de la innovació dedicada al desenvolupament de pneumàtics nous i millors, que any rere any busquen superar-se i generen una competència ferotge entre marques.
Les millores en els compostos químics i en el disseny de la banda de rodadura maximitzen l’adherència, redueixen l’ús i augmenten l’eficiència en el consum de combustible. El Dunlop Sport Maxx RT2 és un exemple d’això, ja que incorpora un disseny optimitzat per oferir una adherència excepcional en corbes d’ alta velocitat, mentre que els seus compostos milloren la resistència al desgast, convertint-lo en una elecció ideal per a conductors esportius.
Pneumàtics intel·ligents i connectivitat
Des que la domòtica va fer els seus primers passos al mercat, permetent encendre i apagar llums des del telèfon intel·ligent, ja hi havia enginyers treballant en maneres de connectar sensors als pneumàtics dels cotxes. L’objectiu? Realitzar un seguiment intel·ligent dels nivells de pressió, temperatura i rendiment.
La incorporació de sensors intel·ligents permet que els pneumàtics recopilin dades clau, com ara pressió, temperatura i desgast, transmetent-les en temps real al sistema del vehicle o al conductor. No obstant això, els avenços en aquest camp han trobat una resistència inesperada en els consumidors, ja que els beneficis de conèixer aquestes dades tècniques en detall són més valorats en els circuits de curses professionals que al carrer. A més, representen una inversió tecnològica que eleva considerablement els costos per al consumidor.
El Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect és un exemple d’això, ja que es tracta d’un pneumàtic que contenia un sensor integrat que enviava dades al telèfon intel·ligent a través d’una aplicació, prevenint possibles incidents i optimitzant el rendiment en temps real. No obstant això, el 2023, la marca va decidir descontinuar aquesta funció intel·ligent perquè la resposta dels consumidors no va ser l’esperada. Tot i això, s’espera que aquesta tecnologia es consolidi al mercat mitjançant sistemes integrats directament als sensors intel·ligents que ja incorporen els cotxes moderns.
Conclusió
Les tecnologies emergents en pneumàtics estan redefinint la mobilitat, fent que els vehicles siguin més segurs, eficients i respectuosos amb el medi ambient. Des de pneumàtics intel·ligents fins aquells que prioritzen la sostenibilitat, és probable que, en els pròxims anys, la indústria ens sorprengui amb innovacions que canviaran per sempre la manera en què entenem els desplaçaments per carretera.
Descobreix a Rodi.es els últims llançaments de les millors marques de pneumàtics del món.