Els sistemes d’infoentreteniment són components tecnològics que s’integren als vehicles per proporcionar una combinació d’informació i entreteniment que facilita la conducció. Tant si es tracta de gestionar trucades telefòniques, escoltar música o trobar una destinació al mapa, aquests sistemes s’han tornat indispensables per a molts conductors.
Tanmateix, la gran quantitat de funcions que ofereixen també pot convertir-se en una distracció important durant la conducció, la qual cosa ens porta a preguntar-nos: són realment necessaris o només un afegit tecnològic sense impacte en la conducció?
Què són els sistemes d’infoentreteniment?
Els sistemes d’infoentreteniment són dispositius que integren funcions multimèdia (imatge, so, vídeo, interacció i aplicacions) i de connectivitat (USB, Bluetooth, Wi-Fi, telefonia i GPS) als vehicles. Alguns inclouen programari de rastreig avançat, com el que utilitzen les empreses de transport i logística, mentre que d’altres incorporen comandaments d’activació per veu per controlar diverses funcions del cotxe.
Aquests sistemes no van sorgir de la nit al dia, sinó que són l’evolució dels primers gadgets tecnològics integrats als automòbils: les ràdios. Les ràdios AM/FM, que més tard van incorporar cassets, CD, reproductors d’MP3 i posteriorment Bluetooth, van evolucionar fins a incloure pantalles tàctils, funcions interactives i, actualment, la possibilitat d’instal·lar aplicacions, assistents de veu i connexió a Internet.
En altres paraules, els sistemes d’infoentreteniment són l’adaptació de tecnologies complementàries que han existit durant dècades i que s’han alineat amb els gustos i les necessitats dels consumidors.
Principals sistemes d’infoentreteniment
Els sistemes d’infoentreteniment han evolucionat significativament, oferint una combinació d’informació, entreteniment i connectivitat que millora l’experiència de conducció i s’adapta a les necessitats dels usuaris. No existeix un sistema únic, sinó que n’hi ha una gran varietat que s’ajusta als requisits de cada fabricant:
Android Automotive
Android Automotive és una plataforma desenvolupada per Google que s’integra directament al sistema del vehicle, proporcionant accés a aplicacions i serveis com Google Maps, Google Assistant i Google Play Store. Marques com Volvo i Renault han adoptat aquesta plataforma en els seus models més recents.
Apple CarPlay i Android Auto
Aquestes plataformes permeten duplicar la pantalla del telèfon intel·ligent en el sistema d’infoentreteniment del cotxe, oferint accés a aplicacions, navegació i funcions de comunicació. Són compatibles amb una àmplia gamma de vehicles i proporcionen una experiència d’usuari familiar per als propietaris de telèfons intel·ligents.
Uconnect de Chrysler
Uconnect és el sistema d’infoentreteniment utilitzat en vehicles de marques com Chrysler, Dodge i Jeep. Destaca per la seva interfície intuïtiva, pantalla tàctil d’alta resolució i compatibilitat amb Apple CarPlay i Android Auto. Ofereix funcions com navegació, control de climatització i opcions d’entreteniment.
MMI d’Audi
El sistema MMI (Multi Media Interface) d’Audi és conegut pel seu disseny elegant i facilitat d’ús. Inclou una pantalla tàctil, control per veu i una roda de control central. Ofereix navegació avançada, connectivitat amb telèfons intel·ligents i opcions de personalització.
iDrive de BMW
El sistema iDrive de BMW ha estat pioner en la integració de tecnologia als vehicles. Compta amb una pantalla d’alta resolució, control per veu i una roda de control intuïtiva. Ofereix navegació, connectivitat i una varietat d’opcions d’entreteniment.
Sistemes d’infoentreteniment personalitzats
Alguns fabricants desenvolupen els seus propis sistemes d’infoentreteniment per oferir una experiència única. Per exemple, Volkswagen ha introduït jocs multijugador en els seus vehicles a través d’una col·laboració amb la plataforma AirConsole, permetent als ocupants jugar mentre el cotxe està estacionat.
Són realment necessaris?
La resposta a aquesta pregunta depèn del conductor i de l’ús que faci del vehicle. Per a aquells que realitzen viatges llargs o depenen del cotxe per treballar, comptar amb navegació en temps real, comandaments per veu i accés ràpid a informació pot millorar significativament l’experiència de conducció i augmentar la seguretat.
D’altra banda, hi ha qui argumenta que qualsevol pantalla dins del cotxe pot ser una distracció si no s’utilitza adequadament. Fins i tot mirar-la per un instant pot fer que el conductor perdi atenció a la carretera. Un exemple d’això és el Michelin Connect 2, que, en el seu llançament, incorporava un sistema anomenat “Michelin Track Connect Kit”, dissenyat per connectar-se al telèfon intel·ligent i mostrar informació en temps real al conductor. No obstant això, aquest sistema no es va popularitzar a causa de les preocupacions sobre la possible distracció que generava, ja que els conductors podien desviar la mirada de la ruta. Posteriorment, els sensors del pneumàtic es van optimitzar per enviar informació directament al quadre de comandaments del vehicle o als sistemes d’infoentreteniment compatibles, reduint així les distraccions.
Per això, és fonamental que, mentre el cotxe estigui en marxa, el conductor mantingui sempre la vista a la carretera. Qualsevol dispositiu que no es pugui controlar per veu ha de ser operat pel copilot o utilitzat únicament quan el vehicle estigui aturat. Per minimitzar distraccions, molts vehicles moderns inclouen botons al volant que permeten gestionar funcions com la reproducció de música o la realització de trucades, facilitant l’accés al sistema d’infoentreteniment sense necessitat d’apartar la vista de la carretera.
És important destacar que la instal·lació d’aquests sistemes ha de realitzar-se en tallers especialitzats en tecnologia automobilística. Una connexió incorrecta podria interferir amb altres sistemes del vehicle o fins i tot causar un curtcircuit, cosa que podria comprometre tant la seguretat com el rendiment del cotxe.
A Rodi.es, volem que coneguis a fons el teu vehicle i els seus components perquè puguis prendre decisions informades sobre el seu manteniment, reparacions i optimització del seu funcionament.