Els riscos de no fer el canvi d’oli en un taller especialitzat

El canvi d’oli és un dels manteniments obligatoris més comuns en qualsevol cotxe. És una tasca essencial per garantir el rendiment i prolongar la vida útil del motor, ja que l’oli compleix diverses funcions vitals, com regular la temperatura i lubricar les parts mòbils del motor per evitar la fricció i el desgast. No obstant això, realitzar aquest procés en el lloc incorrecte et pot sortir car.

Cada cotxe té característiques úniques i ha de lubricar-se amb el tipus i grau d’oli indicat pel fabricant. A més, amb cada canvi d’oli també s’ha de substituir el filtre d’oli i la volandera del cargol del càrter, que es desenrosca per buidar el motor. Tot i que sembla un procés senzill, ha de ser realitzat per professionals especialitzats.

Si bé el més recomanable és fer el canvi d’oli en un taller professional, molts conductors opten per opcions més econòmiques, com tallers clandestins o fins i tot el fan pel seu compte, fet que pot comportar problemes. Hi ha diversos riscos als quals t’exposes. A continuació, et comentem alguns dels errors més freqüents que es cometen quan es fa el canvi d’oli de manera inadequada:

1. Utilitzar un tipus d’oli incorrecte

Cada motor requereix un tipus específic d’oli amb una viscositat adequada. Alguns fabricants fins i tot recomanen una marca específica per garantir un rendiment òptim. Utilitzar un oli inadequat pot afectar la lubricació i el rendiment del motor. Assegura’t que l’oli del teu cotxe sigui del grau i viscositat requerits consultant el manual del fabricant.

2. No canviar el filtre d’oli

El filtre d’oli és una peça clau en el sistema de lubricació del motor, ja que reté impureses i residus que podrien afectar el seu funcionament. Aquest filtre opera de manera contínua dins del circuit de lubricació, independentment de la seva ubicació, que pot estar a la part baixa o alta del motor. Per això, amb cada canvi d’oli, és fonamental substituir també el filtre, evitant que els contaminants acumulats continuïn circulant pel sistema i reduint l’eficàcia del nou lubricant, fet que incrementaria la fricció i el desgast del motor.

3. No buidar completament l’oli usat

El procés de buidatge de l’oli no és instantani. Al principi, quan es buida el càrter, l’oli cau en raig durant uns segons, però després la quantitat disminueix i comença a degotar durant una estona. La recomanació és tornar a posar el tap del càrter quan ha deixat de degotar, però moltes vegades només s’espera que es talli el raig inicial per tornar a col·locar el tap. Això deixa residus d’oli usat que contaminaran ràpidament l’oli nou, reduint la seva eficàcia. El millor canvi d’oli no és el més ràpid, sinó el que es pren el temps necessari. Assegura’t que, en fer el canvi d’oli, el teu cotxe buidi completament l’oli vell.

4. Estrènyer massa el tap del càrter o el filtre d’oli

Aquest és probablement un dels errors més comuns i més cars de reparar. En buidar l’oli, s’ha d’extreure el tap del càrter i el filtre d’oli, tots dos amb rosca per ajustar-se fermament. No obstant això, una mà inexperta podria estrènyer massa qualsevol d’aquests components sense adonar-se’n fins al següent canvi d’oli. En retirar el tap o el filtre, la pressió extra pot fer que la rosca es desgasti o es trenqui, fent impossible tornar a cargolar les peces. La reparació requerirà refredar la rosca del càrter, un procés força costós.

5. No revisar el nivell d’oli després del canvi

Així com revisem el nivell d’oli abans o després de cada viatge llarg, en acabar el canvi d’oli cal comprovar el nivell després de fer funcionar el motor durant almenys un minut, perquè l’oli pugui circular. Un nivell incorrecte pot generar problemes greus: si és massa alt, pot augmentar la pressió dins del motor i causar fuites i trencaments en unions i juntes. Si és massa baix, pot deixar parts mòbils sense lubricació, fent que es malmetin per la fricció. Assegura’t que el nivell estigui dins del rang recomanat, marcat a la vareta de mesura.

6. Oblidar substituir la volandera del tap del càrter

La funció de la volandera del tap és segellar el conducte per evitar fuites. Això passa perquè, en estrènyer el cargol, la volandera es deforma en estar feta d’un material mal·leable, adaptant-se a la forma del cargol i de l’obertura del càrter. En retirar el tap per fer el canvi d’oli, la volandera es desenganxa i queda inutilitzable, ja que no es pot tornar a expandir per ajustar-se correctament. Per això, cada cop que es fa un canvi d’oli, s’ha de substituir la volandera. Moltes vegades, els problemes de fuites d’oli provenen de volanderes mal col·locades o, fins i tot, oblidades.

7. No reciclar l’oli usat de manera adequada

L’oli usat és altament contaminant i perjudicial per a la salut i el medi ambient, i no s’ha de llençar a les canonades o desaigües, sinó que ha de ser reciclat. Els tallers autoritzats disposen de contenidors especials per recollir-lo i lliurar-lo a centres de reciclatge. La gestió correcta d’aquests residus és essencial per evitar riscos ambientals. Quan facis el teu canvi d’oli, fes-ho en tallers regulats que compleixin amb totes les mesures ambientals i de seguretat.

Evitar aquests riscos t’ajudarà a mantenir el teu cotxe en bon estat i a prevenir problemes mecànics innecessaris. En el lloc correcte, el canvi d’oli és una tasca rutinària que es realitza de manera ràpida i eficient. En el lloc incorrecte, pot convertir-se en un maldecap.

A Rodi Motor Services, ens preocupem per seguir les recomanacions del fabricant per a cada vehicle i utilitzar els processos i materials adequats per evitar riscos i garantir un servei professional. Reserva una cita prèvia i comprova la dedicació dels nostres especialistes en el teu pròxim canvi d’oli!