La missió principal de la direcció és sincronitzar el gir de les rodes davanteres del cotxe amb el moviment del volant i permetre al conductor establir l’angle de gir que desitja pel vehicle. Aquest moviment rotatori del volant es transmet a les rodes directrius mitjançant una sèrie d’articulacions.
El teu vehicle presenta problemes a la direcció? Sents que la direcció està més dura o que el teu cotxe pateix oscil·lacions estranyes en marxa? Deixa’t assessorar per un mecànic especialitzat de Rodi Motor Services.
Quins tipus de sistemes de direcció assistida hi ha
Com que l’efecte palanca necessari per moure les rodes és molt dur, els cotxes actuals compten amb sistemes de servodirecció, més conegut com a Direcció Assistida. Aquests mecanismes poden ser de tres tipus:
- Hidràulics: la força del conductor en moure el volant és assistida per una bomba hidràulica que es troba en connexió amb el motor mitjançant politges. Els primers models de direcció assistida feien ús d’aquest sistema que actualment està obsolet.
- Electrohidràulics: és un sistema més actual que l’anterior on es combina la força d’una bomba hidràulica.
- Elèctrics: és la que utilitzen els vehicles més moderns on el sistema de direcció assistida està controlat per la centraleta. Ofereix un gran confort al conductor i sensació de suavitat en els moviments. L’únic inconvenient és que, si hi ha una avaria, tendeixen a ser reparacions més costoses.
Perquè entenguis bé detalladament quines avaries són les habituals en el sistema de direcció, mostrarem aspectes que hem de tenir en compte d’aquest mecanisme. Tingues en compte, a més, que és un dels punts que es revisen a les inspeccions ITV.
Com detectar defectes a la direcció
Hauries d’acudir al teu taller Rodi Motor Services si detectes alguna de les següents anomalies al cotxe.
- Holgures al moviment del volant. Això vol dir que quan mous el volant, de vegades sembla que no està exercint força a les rodes en segons quines posicions. No és gaire habitual, però pot passar. Solen donar-se per desgast d’una mala fixació o collament dels elements del conjunt. Si tingués folgança excessiva, pot ser degut a un desgast anormal de l’eix o de les ròtules de les barres de direcció. Més estrany seria que aquesta folgança sigui deguda a una mala fixació de la caixa de direcció al xassís.
- Direcció dificultosa. Es nota sobretot amb el cotxe aturat, encara que en marxa també sol ser evident aquest símptoma. També es fa notar la falta de rapidesa perquè les rodes tornin a la seva posició en línia recta. Les causes poden ser diverses, des d’una baixa pressió dels pneumàtics, manca d’alineat a la direcció o manca de greix a la direcció, fins a la presència de líquid hidràulic a la caixa de direcció. També pot ser perquè el líquid hidràulic es troba en mal estat.
- El vehicle es desplaça lateralment. Es detecta en marxa. En línia recta i sobre superfície plana, el vehicle es desplaça cap a un costat quan no es fa força sobre el volant. En aquestes situacions sol ser necessari corregir constantment la trajectòria del vehicle per mantenir-lo en línia recta. Habitualment, aquesta anomalia es deu a elements que no són pròpiament de la direcció: pressió desigual, pneumàtics de mesures diferents, un amortidor en mal estat, la manca d’alineat o una mala sincronització del volant amb la direcció.
- Oscil·lació de la direcció. Se sol detectar a altes velocitats a través de la vibració del volant o amb oscil·lacions del vehicle. Les causes són diverses i tenen una certa relació amb el cas anterior. Poden deure’s a: una pressió de pneumàtics deficient, una banda de rodament gastada o deteriorada, manca d’equilibrat a les rodes, fang a les llantes, una geometria inadequada, un excés d’angle d’avanç o caiguda. A nivell de direcció, el principal motiu que pot causar aquesta anomalia seria la presència de folgances a ròtules o reenviaments.
Consells de Rodi Motor Services per gaudir d’una direcció perfecte.
La principal recomanació que et podem fer és que, davant de qualsevol problema present a la direcció del cotxe, la primera opció ha de ser acudir a un taller especialitzat per determinar les causes que provoquen el seu mal funcionament. A Rodi Motor Services trobaràs un equip de mecànics professionals qualificats per ajudar-te a resoldre qualsevol anomalia present a la direcció del teu cotxe.
La visita al taller en aquests casos, a més de millorar la seguretat del cotxe, també t’ajudarà a estalviar diners ja que aquesta mena de disfuncions acaba repercutint negativament en el desgast dels pneumàtics.
Us recomanem, realitzar sempre almenys una revisió a l’any per detectar aquest tipus d’anomalies amb antelació. Durant les intervencions al taller es solen detectar petites falles com pèrdues de líquid hidràulic, desgast irregular a les rodes, trencaments a les gomes de les ròtules…
Un altre punt per tenir en compte són l’alineació i la geometria dels pneumàtics que també pot provocar a la llarga aquesta mena de mal funcionament a la direcció.
Després d’haver repassat tots aquests punts, el cotxe tornarà a gaudir d’una direcció perfecta.
Tens més dubtes sobre la direcció del cotxe? Sents moviments estranys al volant? T’agradaria que un especialista et donés la seva opinió? Reserva cita online amb el teu taller Rodi Motor Serves més proper i surt de dubtes. O… trucan’s per telèfon al 900 922 922. Som a la teva disposició pel que necessitis!