Abans de començar a explicar-te els detalls sobre l’equilibrat dels pneumàtics, és important que comprenguis en què consisteix aquest servei que es presta a tallers Rodi. L’equilibrat no és més que un procés amb l’objectiu de reduir al màxim les possibles vibracions que pot produir la roda del cotxe. Per aconseguir-ho, la maquinària del taller cerca el centre de gravetat perfecte de la roda i el regula mitjançant un sistema de contrapesos que la llanta té a la part interior.
Tot i la tecnologia actual, la fabricació de pneumàtics i llantes, no ha permès fins ara un centrat de masses exacte. Això provoca que, a altes velocitats, una descompensació de grams provoqui desequilibris que deriven en vibracions. Aquestes vibracions es transmeten a tot el vehicle i acaben sent assimilades per la suspensió, la direcció, el bastidor…
En general, qualsevol roda que surt del taller havent rebut un manteniment als pneumàtics ha de fer-ho amb un equilibrat perfecte. Per això, els tallers Rodi Motor Services compten amb maquinària molt precisa que permet realitzar aquesta operació. Tot i això, no has de baixar mai la guàrdia perquè amb el pas temps l’harmonia de l’equilibrat al gir de la roda es perd.
El teu cotxe presenta comportaments estranys? No ho dubtis! Demana cita prèvia i t’ajudem.
Per què es produeix un mal equilibrat a les rodes del cotxe?
Les causes principals són la pèrdua d’un contrapès al colpejar el pneumàtic amb una pedra o vorada. També pot donar-se un desequilibrat a la roda després d’una forta frenada o per un desgast pronunciat d’una secció concreta de la coberta.
Una altra situació en què es detecta de forma notòria aquestes vibracions és després de substituir una roda punxada per la de recanvi. Són pocs els conductors que realitzen un equilibrat a la roda de recanvi, és per això pel que, quan s’instal·la al cotxe de forma temporal, si circules amb ella a una velocitat moderadament alta, començaràs a notar vibracions al vehicle.
Com pots detectar que els teus pneumàtics necessiten un equilibrat?
La veritat és que hi ha persones incapaces de adonar-se de que hi ha vibracions fins que els símptomes són molt evidents. A baixes velocitats no sol apreciar-se, però, a partir de 80-90 km/h les vibracions es manifesten inicialment al volant, acompanyades d’un soroll greu que empitjora com més s’accelera.
És possible que el soroll desaparegui rere superar certa velocitat perquè la freqüència de vibració de la roda s’acobla amb la del gir del pneumàtic. Tot i això, el desequilibri segueix existint i implica riscos per a la conducció.
Quins problemes generen uns pneumàtics mal equilibrats?
L’efecte més evident és la reducció de la vida del pneumàtic. Una roda ben equilibrada es gastarà abans… molt abans. Això és a conseqüència de que la roda es desgasta de forma irregular i, en funció de la gravetat del desequilibri, la vida útil del pneumàtic pot arribar a reduir-se fins a un 50%.
D’altra banda, algunes maniobres d’emergència fan perdre l’adherència correcta. Es pot donar el cas tant al traçar corbes tancades com quan es realitza una forta frenada d’emergència.
Com es realitza l’equilibrat de les rodes del cotxe?
Els tallers mecànics professionals Rodi Motor Services compten amb maquinària que fa aquest procés de manera extraordinàriament precisa i exacta. A més, per evitar posar un excés de contrapès, fins i tot es calibra l’equilibrat perfecte entre la llanta i el pneumàtic.
Antigament, els contrapesos de les rodes eren de plom. Tot i això, la normativa europea els va prohibir definitivament per ser altament contaminants per al medi ambient. Avui en dia són de alineacions de zinc i acer. N’hi ha de tipus grapa, que s’enganxen a l’extrem de la llanta. Són normalment d’acer i el seu desavantatge es que salten amb força facilitat. És per aquest motiu que, en l’actualitat, el més freqüent i comú és trobar-los col·locats amb un adhesiu a l’interior de la llanta.
Recomanacions de Rodi Motor Services per comptar sempre amb un excel·lent equilibrat als pneumàtics.
Mantenir uns pneumàtics correctament equilibrats és molt senzill, tan sols cal demanar aquest servei al taller en el moment adequat i parar atenció al comportament del cotxe.
- En cas de vibracions al volant al superar velocitats de 80-90 km/h , acudeix al teu taller Rodi Motor Services. És molt probable que el problema sigui d’equilibrat i qui millor diagnòstic podrà oferir-te és, sens dubte, el nostre equip tècnic.
- Demana sempre un equilibrat amb el canvi de pneumàtics, encara que el mecànic no ho suggereixi d’un inici.
- Si el teu cotxe és un vehicle tot terreny, has de tenir en consideració que el fang acumulat a les llantes, els frens, les suspensions… pot ser causant d’un desequilibri. En aquests casos, un rentat amb aigua a pressió resoldrà el problema ràpidament.
- No està de més tenir en compte la roda original de recanvi del cotxe. Aquesta també requereix equilibrat. Quan vagis al taller a realitzar un canvi de pneumàtics, no està de més demanar, en una primera intervenció, que comprovin l’equilibrat de la roda de recanvi.
¿Notes vibracions molestes durant la conducció? Estàs cercant un taller on realitzar un equilibrat als teus pneumàtics al millor preu? Vine a Rodi! Ens ocupem de preparar el teu cotxe i assessorar sobre el millor manteniment per treure el màxim partit als teus pneumàtics.