Manteniment de vehicles elèctrics: què canvia respecte als tradicionals?

Cada any augmenta la quantitat de vehicles elèctrics en circulació, i per al 2030 s’espera arribar a un punt de maduresa que permetrà reduir els costos, fent aquesta tecnologia més accessible. La transició cap a l’electromobilitat és una realitat que avança ràpidament a la indústria de l’automòbil i constitueix un tema de debat ampli.

Amb l’adopció creixent de vehicles elèctrics (VE), és lògic que la indústria del manteniment de vehicles també s’hagi d’adaptar a la revisió de sistemes diferents als de combustió interna (ICE). És important destacar quines són les principals diferències tècniques entre vehicles tradicionals i elèctrics:

Els motors de combustió converteixen energia química en mecànica i necessiten una caixa de canvis per gestionar les velocitats; els cotxes elèctrics, alimentats per bateries d’alt voltatge, no necessiten transmissió tradicional a causa del parell instantani que ofereix el seu motor. Els vehicles elèctrics funcionen amb bateries d’ions de liti de gran capacitat, amb una eficiència energètica del 80-90%, enfront dels dipòsits de combustible i sistemes de combustió que ofereixen una eficiència del 20 al 30%, ja que gran part de l’energia es perd en forma de calor i fricció mecànica. Sistemes com els frens, refrigeració, recàrrega i emissions tenen una implementació diferent en els vehicles elèctrics, tot i que mantenen certa similitud conceptual amb els tradicionals, la qual cosa implica diferents tipus de manteniment.

Menys manteniment preventiu. Els cotxes elèctrics requereixen menys manteniment que els tradicionals? La resposta és sí. Els motors elèctrics són més senzills en la seva construcció i tenen menys components sotmesos a desgast, la qual cosa es tradueix en una reducció significativa de revisions i substitucions de peces com corretges de distribució, olis, filtres d’aire i bugies.

Tot i això, com qualsevol vehicle, els seus components sofreixen desgast i cal seguir les pautes de manteniment indicades pel fabricant per evitar inconvenients. Analitzem els aspectes clau del manteniment de vehicles elèctrics en comparació amb els tradicionals (ICE).

Bateria: el cor del vehicle elèctric. La principal responsabilitat del propietari d’un VE és maximitzar la vida útil de la bateria, component fonamental del sistema. El seu rendiment i durabilitat depenen de diversos factors: qualitat de càrrega, temperatura i ús del vehicle. Més que tasques de manteniment a taller, la durabilitat de la bateria dependrà directament de l’ús diari que en faci el seu propietari. Per això, és essencial:

  • Evitar càrregues ràpides contínues que puguin degradar les cel·les.
  • Mantenir la càrrega entre el 20% i el 80%.
  • Revisar periòdicament el sistema de gestió de bateries.

Frens regeneratius: menor desgast. Degut a la potència dels motors elèctrics, és necessari comptar amb sistemes de frenat adequats. Els VE incorporen frens regeneratius que redueixen l’ús de pastilles i discs en recuperar energia durant les desacceleracions. Aquest sistema “regenera” electricitat al frenar, a diferència dels sistemes tradicionals on les pastilles i discs consumeixen energia en escalfar-se. Com a resultat, aquests components poden durar molt més que en un cotxe convencional, tot i que continuen requerint revisions periòdiques.

Neumàtics i suspensió: major exigència. Un dels aspectes més rellevants en els vehicles elèctrics és el seu pes. Atès que les bateries són pesades, el pes d’un VE és considerablement més alt que el d’un cotxe convencional. Això, sumat al parell instantani, provoca un major desgast dels neumàtics. Es recomana que els vehicles elèctrics utilitzin neumàtics específics, com els Michelin Pilot Sport EV, dissenyats per suportar més pes, operar amb menys soroll i garantir millor rendiment. A més, degut al pes, la suspensió ha de ser més robusta que la convencional i requereix revisions periòdiques.

Sistemes de refrigeració i programari. Com passa amb les bateries dels telèfons o ordinadors portàtils després d’un ús prolongat, les bateries de VE poden escalfar-se. La majoria d’aquests vehicles compten amb sistemes de dissipació eficients que requereixen mínima intervenció. No obstant això, alguns models incorporen circuits de refrigeració líquida per mantenir les bateries dins d’un rang òptim de temperatura, els quals necessiten revisions per evitar fuites i assegurar-ne el correcte funcionament. En aquest context, els sistemes de programari juguen un paper crucial en l’optimització del rendiment i el monitoratge en temps real de la temperatura.

Tot i que els vehicles elèctrics requereixen menys manteniment que els de combustió, necessiten cures específiques. Prestar atenció a la bateria, els frens, els neumàtics i els sistemes electrònics és fonamental per garantir la seva durabilitat i eficiència. A Rodi Motor Services comptem amb experts especialitzats en el manteniment de vehicles elèctrics, assegurant un servei de qualitat adaptat a la nova era de la mobilitat.