Els pneumàtics estan fabricats amb certs materials —com ara acer, niló, Kevlar® o, majoritàriament, cautxú— que amb el pas del temps perden elasticitat i s’endureixen, independentment de l’ús al qual estiguin sotmesos.
Aquesta pèrdua de flexibilitat provoca que el pneumàtic perdi adherència respecte de l’estat inicial i que redueixi exponencialment tant la seva capacitat de frenada com de retenció en cas de tensions laterals.
Tot plegat encara és pitjor quan l’asfalt esdevé lliscant quan plou.
CANVI DE PNEUMÀTICS
A banda de l’estat del dibuix o del desgast de les rodes, cal tenir en compte l’edat del pneumàtic, que segons els fabricants té cinc anys d’utilització òptima.
Evidentment, si el cotxe és nou, el més probable és que els pneumàtics també ho siguin; tanmateix, però, en l’actualitat el mercat s’està decantant per la venda de vehicles usats en què la majoria de models supera els cinc anys d’antiguitat.
És molt probable que els pneumàtics d’aquests vehicles hagin estat substituïts al moment oportú, però caldrà estar alerta amb els models que tenen molt poc quilometratge o que anuncien que han estat aturats durant força temps al pàrquing, perquè probablement superin amb escreix la barrera dels cinc anys. A més a més, les rodes d’aquests vehicles poden arribar a patir deformacions serioses en la seva estructura perquè han hagut de suportar tot el pes del cotxe durant molt de temps en un mateix punt.
DATA DE FABRICACIÓ DELS PNEUMÀTICS
A més de l’edat, hi ha factors que poden arribar a accelerar l’enduriment del compost, com ara els ambients molt calorosos o especialment freds; en aquest cas, cal prestar molta atenció a l’estat de les rodes.
COM PODEM SABER L’EDAT D’UN PNEUMÀTIC?
Els fabricants no ofereixen la data de caducitat dels seus productes, però sí que n’anuncien la data de quan van ser fabricats a través d’una serigrafia en un dels costats, amb un número de quatre xifres. Les dues primeres ens informen de la setmana de l’any en què es van fabricar, mentre que les dues darreres fan referència a l’any.
RECOMANACIONS RODI MOTOR SERVICES
Color típic d’un pneumàtic vell i defectuós
- Desconfia dels cotxes que se’ns presenten amb «molt pocs quilòmetres i sempre al garatge». Probablement els pneumàtics hagin caducat.
- Si el teu pneumàtic només té tres xifres vol dir que, com a mínim, es va fabricar el 1999 o abans; és a dir, 129 significa que va ser fabricat la setmana 12 de l’any 1999. Substitueix-lo!
- Si fas pocs quilòmetres amb el cotxe, cal tenir en compte que els materials que componen la roda es deformen i envelleixen.
- Les condicions atmosfèriques adverses també influeixen en la salut dels pneumàtics. Un color negre brillant de la goma és símptoma de fatiga del material.
- Mai no s’han de comprar pneumàtics usats perquè, a més de tenir una vida més limitada, poden presentar tares amagades.
- Si fas un mínim de 15.000 km l’any, molt probablement no tindràs problemes de caducitat, perquè les teves rodes es consumiran molt abans.
- La roda de recanvi també caduca. Si és vella, definitivament no és la millor opció que pots fer servir en cas de punxada.