Conduir amb el cotxe durant dies de pluja o anar a treballar un matí amb boira pot comportar-te situacions de risc que es produeixen quan el sòl es torna relliscós. Per poder evitar ensurts o danys majors, el millor és que sàpigues com reaccionar a les situacions que et pots trobar.
Frenades fortes a l’asfalt en conduir amb pluja
Si el teu cotxe està equipat amb un bon sistema de frens, t’estalviaràs més d’un ensurt. Hi ha dues possibilitats, cotxes amb frens ABS i sense ABS.
En cotxes amb frens ABS, per exemple, la frenada ha de ser contundent al mateix temps que trepitges l’embragatge. Amb aquesta maniobra, aconseguiràs que l’ABS compleixi la seva comesa impedint el bloqueig de les rodes. En cas de no poder aturar el cotxe a temps, sempre et quedarà la possibilitat d’esquivar l’impacte gràcies al fet que, al no bloquejar les rodes, es mantindrà la capacitat de guiar el vehicle.
En cas de cotxes sense ABS, t’aconsellem afluixar el fre perquè les rodes recuperin adherència. Quan notis que això passa, torna a trepitjar el fre evitant arribar al punt de bloquejar els pneumàtics.
Relliscada de l’eix davanter
Aquesta acció, coneguda com a subviratje, vol dir que el cotxe tendeix a fer una corba més ample del que se li ordena amb el volant. Això sol produir-se quan es perd adherència en asfalt mullat a velocitats altes.
La solució sempre passa per aixecar el peu de l’accelerador, reduir el radi de gir i recuperar així l’adherència òptima.
Relliscada de l’eix posterior
Aquesta reacció del cotxe, coneguda com a sobreviratge, es produeix quan les rodes del darrere perden l’adherència òptima. Davant d’aquesta situació, es requereixen certes habilitats al volant. S’haurà d’actuar de forma diferent depenent de si el teu cotxe és de tracció posterior o davantera:
- Tracció Davantera: hauràs de donar un fort gir de volant en el sentit en què es desplaça el tren posterior i accelerar amb decisió per evitar fer una virolla.
- Tracció Posterior: hauràs de deixar anar el pedal de fre o de gas perquè el tren davanter guanyi adherència. Hauràs de girar el volant en la direcció en sentit al desplaçament del tren posterior. Amb això tornaràs a recuperar suavitat en l’acceleració recuperant la direcció del vehicle.
I si en conduir amb pluja ens trobem amb l’aquaplaning?
Primer de tot començarem per explicar-te què és. L’aquaplaning és una situació que es produeix habitualment quan condueixes amb pluja, en la qual les rodes perden adherència amb l’asfalt de la carretera. Això es produeix a causa de que pneumàtics no són capaços d’evacuar tota l’aigua present a la carretera, provocant que una capa del líquid emboliqui el pneumàtic perdent completament l’adherència amb el terra de l’asfalt.
La millor solució davant d’aquesta situació és conservar la calma, ja que després d’uns quants segons recuperaràs l’adherència amb l’asfalt de nou.
En cap cas cal fer girs forts amb el volant, frenar o accelerar en excés. En cas de fer-ho, qualsevol d’aquestes maniobres podria provocar un canvi de masses i, com a conseqüència, el descontrol total del vehicle.
Finalment, has de prestar atenció al moment en què les rodes davanteres tornen a recuperar la seva adherència per poder guiar correctament el vehicle. Aquest és el motiu principal per no girar el volant quan es produeix l’aquaplanig.
Alguns consells de Rodi Motor Services
El mal estat dels pneumàtics, la profunditat del dibuix i les altes velocitats són directament proporcionals al risc de patir aquestes perilloses situacions. Quan plou tots aquests perills s’incrementen exponencialment en conduir.
Si el teu cotxe té ESP (Sistema de Control d’Estabilitat) és igualment aconsellable actuar de la mateixa manera amb el volant. Gràcies a això, ajudaràs l’electrònica a reprendre el control abans.
Finalment, recordar-te de nou que, per evitar disgust, el millor és disposar sempre de pneumàtics en perfecte estat. Si a més són d’una marca reconeguda que ha rebut bones puntuacions en les proves de seguretat, millor que millor. A Rodi Motor Services trobaràs les millors marques de pneumàtics al millor preu per al teu cotxe.