L’oli de motor és un element indispensable per al bon funcionament de qualsevol vehicle motoritzat amb motor de combustió. La seva funció és protegir el motor generant una pel·lícula entre les parts mòbils que disminueix el fregament i ajuda a controlar la temperatura reduïnt el desgast de les peces.
Amb el pas dels anys l’oli de motor ha evolucionat a mesura que la indústria de l’automoció millorava la composició dels seus lubricants amb diferents fórmules químiques. Com a resultat d’aquesta evolució, en l’actualitat existeixen tres tipus d’oli:
- Oli mineral: és el tipus d’oli més primigeni. S’obté directament de la destil·lació del petroli. És un oli inestable davant els canvis de temperatura i es caracteritza per disposar d’índex de viscositat amplis.
- Oli sintètic: es sintetitzen barrejant diferents productes com l’etilè i altres derivats del petroli. El seu índex de viscositat és més elevat que el de l’oli mineral resistint millor davant els canvis de temperatura. Ofereix un millor comportament davant els processos d’oxidació i evaporació.
- Oli semi-sintètic: són el resultat de combinar les dues opcions anteriors. Habitualment compta amb una proporció d’entre el 60% i el 80% en oli mineral amb un restant d’oli sintètic.
Cada cotxe està dissenyat per funcionar amb una classe d’oli concret partint d’aquests tres tipus. Per saber quin oli exactament aconsella el fabricant del teu cotxe et recomanem consultar el manual de propietari del teu automòbil. També pots descobrir-ho fent ús del “Assistent per a Revisions” de la web de Rodi introduint la matrícula i els quilometres del teu vehicle.
Tot i això, la tendència dels cotxes actuals, amb manteniments més prologats, és fer servir lubricants sintètics quedant els olis minerals relegats per fer-se servir només amb els cotxes més antics.
Què són les sigles SAE de l’Oli de Motor?
El SAE és el que es coneix en els tallers com l’índex de viscositat del lubricant. Aquest índex estableix una relació entre la viscositat de l’oli segons la temperatura que assoleix el motor. Basant-se en el SAE els fabricants de cotxes estableixen uns valors que determinen l’oli que ha de ser usat amb cada model.
El SAE ve representat per un número que fa referència a la temperatura a què treballa correctament el lubricant seguit pel símbol W. Alguns exemples de SAE podrien ser: 0W, 15W, 20W… És important no confondre aquest número que referència la temperatura amb la temperatura real en graus centígrads ja que només actua com una escala referencial. Per tant, el SAE és una escala que serveix com a guia als fabricants de motors de tot el món. És regulat i estandaritzat per l’organització internacional Society of Automotive Engineers.
Olis de Motor monograu i multigrau
El SAE a part d’indicar la relació entre la temperatura i la viscositat de l’oli, també ens indica el tipus de lubricant que anem a fer servir. Aquest pot ser monograu o multigrau.
Com el seu nom indica, l’oli monograu està desenvolupat per fer-se servir en una temperatura concreta i s’identifica fàcilment per disposar d’un SAE amb un únic número . Alguns exemples de lubricants monograu per a motors d’automoció són: 0W, 15W, 20W, 30W…
D’altra banda, comptem amb els olis multigrau. Avui dia els més comuns. El seu SAE ve disposat amb 2 números, un anterior a la W i un altre posterior. El primer dígit fa referència a la temperatura mínima a la qual treballa correctament el lubricant, el segon dígit a la seva temperatura màxima. Els olis multigrau es caracteritzen per funcionar en intervals més amplis de temperatura . Alguns exemples de lubricants multigrau per a motors d’automoció podrien ser: 0W15, 5W20, 15W30…
Consells de Rodi per a l’elecció de l’oli de motor.
La recomanació més important que podem fer en relació amb l’elecció de l’oli correcte per al teu cotxe és que sempre tractis de triar un oli que no variï el SAE recomanat pel fabricant.
Alguns fabricants de cotxes tenen acords amb empreses de lubricants i recomanen utilitzar marques concretes d’oli. Aquest punt no és tan important ja que respon més aviat a interessos comercials. Fixa’t bé, sobretot, en fer servir lubricants de marques de reputat prestigi, respectar el SAE i comprovar que l’oli està homologat per fer-se servir en el teu model de cotxe.
Únicament es podria recomanar utilitzar un lubricant amb diferent SAE en una situació de necessitat. Per exemple, viatjant en un cotxe amb un motor que pateix pèrdues importants d’oli. Si requereixes arribar a un punt concret i no disposes d’una altra opció, òbviament, és millor fer servir un oli diferent el més semblant possible al correcte, abans de queda-se sense oli i gripar el motor.
Finalment, et recomanem complir escrupolosament sempre amb els períodes de revisions i canvis d’oli del teu model de vehicle. Vols més informació sobre l’oli de motor? Pots ampliar els teu coneixements sobre aquest element essencial per la salut del motor del teu vehicle a la nostra secció dedicada al canvi d’oli del cotxe.