Com els pneumàtics, el motor o els frens, la suspensió també requereix cert manteniment al llarg de la vida del vehicle.
Aquest manteniment se centra normalment en els amortidors, que són els elements de la suspensió que més sofreixen.
Els amortidors són uns sistemes hidràulics de gas i oli que redueixen les oscil·lacions durant la conducció. Aquestes oscil·lacions passen quan el vehicle s’inclina en corbes o quan la suspensió troba irregularitats al terreny on es circula.
Per evitar al màxim aquests rebots s’utilitza un circuit tancat d’oli i gas entre dues zones, i és la força a l’oposició d’aquest fluid el que conté els rebots.
Precisament per aquest treball extrem, que genera una alta temperatura, els amortidors estan sotmesos a un gran esforç, que deriva en una disminució d’eficàcia del líquid interior, dels gasos que els comprimeixen o fins i tot del sistema de reguardes.
Evidentment, depenent del tracte que se li doni al cotxe o el tipus de conducció, els amortidors poden durar més o menys temps. Per exemple, no és el mateix un vehicle que es mou constantment per carreteres no asfaltades o amb una conducció esportiva, que un altre d’iguals condicions que circula exclusivament per ciutat.
Que afecta l’estat dels amortidors?
Uns amortidors defectuosos afecten no només al confort de la conducció, sinó que també incideixen en el rendiment dinàmic del cotxe en general:
- En corbes, l’efecte de la molla provoca deficiències en el guiat del cotxe i, per tant, falta de control.
- Davant irregularitats imprevistes de l’asfalt, les oscil·lacions també tendeixen a descol·locar el vehicle, sent això molt perillós a altes velocitats.
- Un o dos amortidors espatllats poden provocar que en una frenada d’emergència es produeixin transferències de masses anòmales que puguin derivar en una major distància de frenada, especialment en superfícies lliscants, com la neu o la pluja.
Consells Rodi Motor Services:
- Als tallers Rodi tenim màquines que mesuren les oscil·lacions de la suspensió i poden determinar l’estat dels amortidors. De fet, aquesta és una de les proves per les quals passa el vehicle durant la ITV.
- Has d’acudir immediatament al taller Rodi més pròxim si aprecies que el cotxe comença a descontrolar-se en passar per sobre dels guals, o fa moviments estranys en prendre una corba o si, en frenar, s’allarguen les distàncies de frenada.
- Els amortidors s’haurien de revisar cada 20.000 km o cada any, i independentment de l’ús que se’ls doni, és molt recomanable la seva substitució entre els 70.000 i 150.000 quilòmetres.