La bateria d’un cotxe es pot definir com un acumulador d’energia. La seva funció principal és posar en marxa el motor, que alhora està connectat a l’alternador. Aquest segon component, l’alternador, és qui s’encarrega de recollir l’energia cinètica del moviment del motor, la converteix en energia elèctrica que s’emmagatzema posteriorment a la bateria i alimenta els diferents sistemes del cotxe. D’aquesta manera la bateria es troba constantment realitzant cicles de càrrega i descàrrega a mesura que es fa ús del cotxe.
Per aquest motiu, és important triar una bateria d’una marca de qualitat, potència adequada i tipus correcte que cobreixi les necessitats del teu vehicle. Amb això aconseguiràs tenir un cotxe en perfectes condicions i una bateria que perduri el màxim de la seva vida útil.
En el moment de l’arrencada, es necessita una mitja d’entre 1.000 i 1.500 W només per activar el sistema elèctric, el motor d’arrencada, el sistema d’injecció i les bugies. A aquesta energia mínima s’ha de sumar la que requereix, en cas d’estar en marxa, l’equip de climatització, els llums interiors, els llums exteriors, la ràdio, el navegador…
Com podràs deduir, la bateria es troba sotmesa a una forta càrrega de treball que pot ser encara més gran si el teu cotxe compta amb funció Start & Stop .
Com pots allargar la vida útil de la bateria del teu cotxe?
El primer que has de tenir present és que, encara que et preocupis de tenir sempre la bateria en perfectes condicions, tard o d’hora acabarà desgastant . El culpable d’això seran els constants cicles de càrrega i descàrrega que, inevitablement, acabaran per descompondre el material intern de la bateria. Tot i això, sí que pots posar en pràctica algunes recomanacions per fer que aquesta descomposició s’allargui més en el temps.
Les bateries actuals no requereixen manteniment, però pots prendre algunes precaucions que allarguin el seu rendiment:
- En el moment d’engegar el motor has de desconnectar tots els sistemes elèctrics possibles que consumeixen energia. Això és important, sobretot, a temperatures extremes durant els mesos més intensos d’hivern o estiu, on els components de la bateria pateixen per partida doble.
- Descàrregues i recàrregues constant. Provoquen que els elèctrodes formin sediments, que són els que finalment posaran punt final a la vida d’una bateria. També és important aparcar el cotxe en pla per no permetre que aquests sediments es desplacin cap a un dels costats de les cel·les internes i augmentin el risc de curtcircuit.
- Sulfatació de borns. Si hem de recarregar una bateria mitjançant un carregador extern, s’ha de fer dins dels paraments establerts. Una sobrecàrrega pot provocar la destrucció dels elèctrodes interns. Les càrregues ràpides també escurcen la vida de la bateria sulfatant els borns.
- No deixis el cotxe sense engegar un llarg període de temps. La manca d’utilització de la bateria també redueix la seva vida útil i produeix sulfatació en els seus elèctrodes reduint el rendiment.
Alguns consells de Rodi per obtenir el màxim rendiment de la bateria del cotxe.
- Fes servir l’energia imprescindible en el moment d’arrencada.
- Aparca sempre en pla. Especialment, si el teu cotxe és un 4×4 que circula per camins de muntanya. Els desnivells, el moviment i les vibracions afavoreixen la sedimentació dins la bateria.
- Si realitzes recorreguts curts, no facis servir intensament el sistema elèctric. D’aquesta manera, l’alternador destinarà més energia a la recàrrega de la bateria.
- Tria la bateria de la potència adequada a les necessitats del teu cotxe. Si tries una menys potent per ser més barata, morirà abans. Si esculls una massa potent, també s’esgotarà abans perquè no tindrà els cicles correctes de càrrega i descàrrega.
Si la bateria del teu cotxe ha començat a donar senyals d’esgotament acosta’t al teu taller Rodi més proper, t’aconsellarem i ajudarem a triar la que millor s’ajusta a les necessitats del teu vehicle. Pots reservar cita en qualsevol moment mitjançant la nostra pàgina web.