Kit de distribució del cotxe: quan canviar-lo i com detectar signes de desgast?

T’has preguntat mai com s’aconsegueix que diferents parts del motor es sincronitzin de manera adequada? El kit de distribució del teu cotxe té aquesta funció essencial: garantir la sincronització precisa entre components clau del motor, com ara les vàlvules i els pistons. També s’encarrega d’assegurar un correcte encès del motor i de coordinar l’obertura i el tancament de les vàlvules d’escapament. Per això, és un component vital per al bon funcionament del teu vehicle. A continuació, veurem alguns detalls sobre els seus components i manteniment.

En un cotxe, hi ha moltes peces el manteniment de les quals és fonamental, i el kit de distribució n’és una. Com t’expliquem en un altre article, la corretja de distribució és un dels elements clau, però no actua sola. Forma part d’un sistema integrat per diversos components que han de mantenir-se o canviar-se conjuntament. Aquest sistema assegura el funcionament harmònic del motor, prevenint desgasts i fallades greus que podrien derivar en reparacions costoses. Tot i que el desgast del kit de distribució és inevitable amb el temps, els problemes greus es poden evitar amb un manteniment adequat.

El kit de distribució inclou la corretja de distribució, els tensors i, en molts casos, la bomba d’aigua. Si algun d’aquests components es deteriora, el rendiment general del motor pot veure’s afectat. Al principi, els problemes solen manifestar-se mitjançant sorolls estranys o grinyols sota el capó; amb el temps, aquests sorolls poden convertir-se en fallades serioses que impliquin reparacions molt costoses. A continuació, repassem indicadors inicials que ens podrien advertir de la necessitat d’anar al taller:

Quan canviar el kit de distribució?

Has notat vibracions inusuals, sorolls al motor o fuites de líquid? Aquests poden ser símptomes d’un kit de distribució que necessita manteniment.

Quan parlem del canvi del kit de distribució, sempre ens hem de guiar per les instruccions del manual del fabricant. Cada vehicle té les seves particularitats i no podem generalitzar en aquest aspecte.

Segons el model, hem de parar atenció a la quantitat de quilòmetres recorreguts que indica el fabricant, o bé, a la quantitat d’anys entre un canvi i l’altre. És a dir, hem de canviar el kit després d’una certa quantitat de quilòmetres recorreguts, però també cal fer-ho si el cotxe ha estat aturat durant llargs períodes de temps. Els anys d’inactivitat són un factor determinant, sobretot pel material amb què estan fabricades les corretges.

Això s’ha de relacionar amb les condicions en què s’ha utilitzat el vehicle; en climes temperats i en circulació per carreteres i autopistes, sense acceleracions brusques, es considera que el cotxe ha funcionat en condicions normals; per tant, podem cenyir-nos a les instruccions que indica el fabricant.

Tanmateix, si el cotxe ha funcionat en climes molt càlids o molt freds, ha circulat per llocs amb molta pols, fang, humitat, o ha estat exposat a acceleracions brusques i circulació en trànsit dens, aleshores podem dir que el nostre vehicle ha funcionat en condicions severes. En aquest cas, el més recomanable és fer una revisió preventiva abans del temps o quilometratge assenyalat al manual.

Components del kit de distribució que requereixen especial atenció

En la majoria dels cotxes moderns, els kits de distribució estan coberts per protegir-los de les inclemències del temps i altres elements externs. Això significa que no és possible inspeccionar directament el desgast dels seus components. Tanmateix, podem guiar-nos per alguns indicadors externs que indiquen possibles problemes:

  • Sorolls inusuals en encendre o conduir: si sents grinyols, especialment en encendre el motor o accelerar, pot ser un senyal que la corretja de distribució està desgastada. Aquests sons solen aparèixer perquè la corretja pot estar saltant-se les dents dels engranatges o perquè les dents estan desgastades.
  • Pèrdues de líquid refrigerant: si detectes una fuita de líquid refrigerant a la zona del motor, és important revisar si aquest líquid ha arribat a la corretja de distribució. Els components del refrigerant poden danyar la corretja i accelerar-ne el desgast. En aquest cas, serà necessari reemplaçar tant la bomba d’aigua com la corretja, però el recomanable és canviar tot el kit complet.
  • Sorolls en dies plujosos o amb alta humitat: els tensors, que mantenen la corretja sota la tensió correcta, poden fallar amb el temps. Si sents grinyols repetitius, sobretot en dies de pluja, podria tractar-se de tensors en mal estat que no estan funcionant correctament.

La importància d’un canvi preventiu en el kit de distribució

Si es dona el cas que la corrosió d’una fuita a la bomba afecta la corretja, el més adient és canviar ambdues peces. Tanmateix, tractant-se de components que funcionen conjuntament, es recomana canviar tots els elements del kit de distribució al mateix temps. Si només se substitueixen les peces que presenten desgast prematur, la fallada d’un altre element que no es va canviar podria generar una reparació que oscil·li entre els 1.000 i els 6.000 euros, segons el dany ocasionat. Per això, la prevenció és clau per evitar despeses majors i mantenir el teu cotxe en òptimes condicions.

Confia en els experts

Si has superat el quilometratge, el temps recomanat per canviar el kit de distribució o notes algun dels indicadors de desgast descrits més amunt, demana cita prèvia al teu taller Rodi de confiança. Els nostres experts s’asseguraran que el teu cotxe estigui en perfectes condicions i que cada component funcioni correctament, oferint-te el millor servei i seguretat per al teu vehicle.